Мем – усьому голова. Чому “Democracy.watch” обрав нетиповий спосіб комунікації?
Меми та кумедні карикатури про лікарів, депутатів, Зеленського та Порошенка краще розкривають складні теми, ніж просто тексти та нудні інфографіки.
Журнал “Артефакт” розповідає, як культурна, літературна та історична інформація стає сировиною для створення якогось продукту. Проект “Democracy.watch” створює продукт у сфері аналітики, захищаючи демократію та права людини. Вони фіксують адмінресурс – зловживання повноваженнями, а саме коли якийсь політик або чиновник зганяє на мітинг лікарів або вчителів.
Є купа видів зловживання адміністративним ресурсом – тиск на бізнес, використання поліції у своїх цілях і так далі. Теми складні, чорт ногу зламає, розумний шию скрутить, темний ліс та й годі. Але, виявляється, і про таку складну тему можна розповідати дуже просто. От, приміром, так. Замість тисячі слів про адмінресурс:
Журналісти проекту наголошують: політики та депутати знають, що агітація в лікарнях – це незаконно, але чомусь однаково роблять це. На таку тему теж знайшовся мем:
Протистояння Петра Порошенка та Володимира Зеленського не обійшлося без використання адмінресурсу. Команда проекту зробила карикатуру на відомий “Версус-батл”:
У такий спосіб закликають не ходити на примусові мітинги до політиків, тим більше – на проплачені.
Через меми можна навіть доносити інформацію про свої послуги та про свій продукт. Команда “Democracy.watch” створює онлайн-карту зловживання адмінресурсом і це зобразили в одному мемчику:
Чому й навіщо меми – журналу “Артефакт” розповідає Олександра Литвин, смм-менеджерка “Democracy.watch”:
Навіть на негативні моменти треба вміти реагувати з гумором. Тематичні меми краще сприймаються читачами, аніж сухий текстовий виклад матеріалу. У такий спосіб ми чіпляємо людей емоційно. Зазвичай ідеї для мемів з’являються за аналогією життєвих ситуацій, або до цього підштовхує якийсь вибуховий тренд, – говорить Олександра.
Такий спосіб комунікації – не новий, але все ж він є нетиповим. Часто проекти формують свій бренд, який має бути серйозним, асоціюватися з чимось тривіальним. Це як комунікація районних, обласних адміністрацій і більшості чиновників:
“Зібралися, ухвалили, провели нараду під головуванням заслуженого кандидата, виділили три мільйони гривень з бюджету завдяки палким старанням”
На жаль, сайти новинних агентств, газет, журналів і досі пишуть у такому стилі.
Такі тексти вже не працюють. Ба більше – будь-які тексти працюють слабше і слабше. На перші місця виходять фото, колажі, графічний дизайн та відео.
Але відео – це теж текст. Ти дивишся на картинку, а в голові мимоволі виникають асоціації та слова: політик стоїть за трибуною, говорить, показує, йде на мітинг, годує котика й таке інше.
Тому найкращий варіант – коли комунікація розповідає щось конкретне, доносить інформацію та при цьому ще й розважає глядача. Це як у випадку з мемом про Порошенка і карту.
Як показали останні вибори – перемагає новий, нетиповий спосіб комунікації – меми, флешмоби. Проте більшість політиків і їх технологів цього не зрозуміла, тому й програла. Це не значить, що умовний Порошенко, чи умовна Тимошенко завтра почнуть конвеєром клепати меми та колажі й переможуть на наступних виборах. Ні.
Бренд – цілісна штука, його зовнішній вигляд має відповідати суті. Власне, тому й переміг Зеленський. Бо відео, гумор, меми – це його спосіб комунікації, яким він спілкується з глядачами останні 15 років.
“95 квартал” і комедійні серіали – це лиш вітрина. А за нею – менеджмент, бізнес-плани, маркетинг, продажі. Там все серйозно. Але так і має бути.
Щось подібне й у проекту “Democracy.watch” – меми й карикатури в соцмережах, а на сайті та в аналітичних звітах – реальні факти зловживання адмінресурсом та інформація, яка допоможе подолати цей нечистий метод політичної маніпуляції.
Проект “Democracy.watch” реалізується за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”.
Post a comment