Маніпулювати іншими. 11 цитат Ларса фон Трієра, які допоможуть краще зрозуміти його фільми

6 грудня в український прокат виходить скандальний фільм Ларса фон Трієра Будинок який побудував Джек – трилер про серійного вбивцю з Меттом Діллоном в головній ролі.


Фільм був показаний на Канському фестивалі – вперше, після 7-річної перерви. Весь цей час, з 2011 року, датський режисер, що пожартував про симпатію до Гітлера, був персоною нон грата на фестивалі. На фільм Трієра Будинок, який побудував Джек глядачі відреагували неоднозначно: з прем’єри пішло не менше сотні людей. НВ STYLE вибрав цитати з інтерв’ю відомого режисера, які, можливо допоможуть зрозуміти: що хотів сказати автор.

Прем’єра фільму Будинок який побудував Джек. Фото: EPA

 

1. Сама ідея, що людина печеться про благо ближнього свого, глибоко наївна.

2. Я був вихований з думкою не вірити ні в добро, ні в зло. А в те, що все має своє пояснення. Не існує абсолютних крайнощів на кшталт добра і зла, є помилки і непорозуміння.

3. Я по сто разів на день приходжу до висновку, що життя – абсолютно безглузда штука. Людина приходить у це життя, карлючиться і йде, встигнувши запхати в себе деяку кількість їжі.

4. Можу сказати, що я найбільше люблю фільми, в яких реальність постає спотвореною.

5. Я мрію про те, щоб відразу занурити глядача в певний настрій. До цього я завжди прагнув. Налаштувати почуття на потрібну хвилю перед тим, як запустити сам фільм.

Фото: EPA

6. Коли сам знімаєш, виникає абсолютно інше відчуття. Коли камерою управляє твоя цікавість. Наприклад, в «Танцюючій» я часто використовую функцію «зум». Несподівано, інтуїтивно, під впливом хвилинного враження.

7. Я відчував потребу відобразити власну реальність. Можна назвати це втечею від дійсності. Якщо відчуваєш дискомфорт в реальному житті, можна жити в світі своїх фантазій і контролювати в ньому те, що не піддається контролю насправді. Мені здається, це чудова нагода розпочати творити.

8. Ми живемо серед повного хаосу, так що необхідно створити собі ідеали, щоб вижити. Інакше життя стало б нестерпним. З іншого боку, ми знаємо, як важко слідувати своїм ідеалам серед тієї реальності, в якій ми знаходимося. Але я не бачу ніякої альтернативи.

9. Моя вища мета – вичавити правду з моїх персонажів і обставин.

Фото: EPA

10. Я противник пояснень, які послаблюють інтенсивність переживання. Я проти аналізу, що намагається загнати широкий контекст в лещата пояснень. Тому що тоді виникає питання: навіщо ти взагалі використовуєш символи, адже слова нічим не гірші? Предмети і явища можуть означати одночасно себе самих і в той же час символізувати щось інше. Найчастіше ми все спрощуємо, намагаючись знайти якийсь прихований сенс. Адже з тим же успіхом можна стверджувати, що будь-яка дія, будь-який предмет є символ. Символи в кіно мене не особливо цікавлять. Я з великим задоволенням кажу про «чисті величини». Вони хвилюють мене куди більше.

11. Режисерська робота – теж створення власного світу. Головне завдання режисера – переконати всіх, хто працює над фільмом – за камерою і перед нею, – взяти участь в його грі, погодитися на запропоновані їм правила. Навіть будучи дитиною, ти скоро виявляєш, що недостатньо буде просто сказати іншим дітям, що вони повинні робити, щоб вони відразу ж погодилися грати в твою гру. Краще знайти який-небудь прийом, який переконає їх, що вони самі хочуть в неї грати. Взагалі, ця гра – створення фільму – означає, що тобі доведеться маніпулювати іншими.

Джерело: Стіг Бьоркман «Ларс фон Трієр: Інтерв’ю», через у Азбука-классика 2008 рік

Post a comment

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *