Наступна зупинка – Персенківка. Залізничні станції Львова
Персенківка – це залізнична станція на ділянці Львів – Чернівці, розташована в адміністративних межах Львова.
Раніше Персенківка не входила в межі міста, а була селом біля околиць. Колись тут була звичайна зупинка на гілці Львів – Чернівці. Варто згадати, що ділянка Львів – Чернівці стала другою залізничною гілкою, що з’єднувала Львів з іншими великими містами Галичини, її проклали в 1866 році. Утім станція на цьому маршруті з’явилася не одразу.
У 1894 році від станції Персенківка до верхньої частини Стрийського парку було збудовано вузькоколійку з нагоди Загальної виставки крайової. Тільки-но закінчилась виставка – колію перестали використовувати. У 1901 році було запропоновано будівництво залізниці Персенківка – Підгайці, початковий проект якої передбачав відгалуження нової гілки від існуючої залізниці Львів – Чернівці в районі села Персенківки. Детальніше про це ми писали у статті про станцію Личаків.
Станція Персенківка відома також за подіями українсько-польської війни 1918-1919 років. Зокрема тут відбувся один із найбільш жорстоких боїв між українським та польським бронепоїздами. Український бронепоїзд Ч-1 здобув перемогу.
5 листопада 1918 року польська авіація бомбардувала станцію Персенківка. Курінь УСС (чисельністю понад 600 осіб) після невдалого трьохгодинного штурму головного вокзалу Львова відступив на Персенківку. Там їм і завдала удару польська авіація, скинувши декілька бомб. Це спричинило велику паніку. Поручник Баган навіть зрікся командування куренем.
28 вересня 1924 року на Персенківці було відкрито гранітну колону на честь Захисників Львова, безкоштовно спроектовану архітектором Антонієм Нестаровським, чий син-студент також загинув на Персенківці. Пам’ятник простояв до 1940 року. На прямокутній колоні було прилаштовано символічний рельєф – архангел з мечем, що охороняє брами міста. З другого боку – прізвища полеглих у боях.
У 1921 році було відновлено експлуатацію вузькоколійки від Персенківки до Стрийського парку, збудованої для потреб Виставки крайової. Згодом ця вузькоколійка обслуговувала частину радянської армії, потім німецької, а потім знову радянської.
У 1951 році частину вузькоколійки розібрали. Частину колії було вирішено використовувати як дитячу залізницю з трьома станціями. У 1976 році відбулась реконструкція вулиці Стрийської. Частину колії знову розібрали, закривши при цьому одну із трьох станцій дитячої залізниці – «Дитяче містечко».
За радянських часів район Персенківки, а також ближній до нього Скнилів, стали південним промисловим сектором Львова. Основою цього сектору були електротехнічні та енергетичні підприємства, а також Львівський автобусний завод. З середини 70-х до кінця 80-х років ХХ століття на станції стояли 2 портових крани, які завантажували на залізницю продукцію львівських підприємств, зокрема Львівського автобусного заводу “ЛАЗ”.
У 1994 році було здійснено першу спробу запровадити міську електричку. Ділянку колії Головний вокзал – Сихів було електрифіковано, але її так і не використали. Вдруге запровадити міський потяг вирішили в грудні 2009 року, коли у Львові почав курсувати міський електропоїзд Львів – Підзамче. Персенківка була проміжною станцією. Міський потяг курсував до 2010 року, зняли його через нерентабельність.
Колись поряд із цією ділянкою були склади видавництва «Вільна Україна». Від основної колії відходила 200-метрова гілка, якою поїзд з папером заїжджав одразу на склад. Сьогодні від цієї колії залишились лише шпали.
Нині на Персенківці зупиняються тільки приміські дизель-потяги Львів – Ходорів та Львів – Жидачів, оскільки електрифікована ділянка простягається лише до зупинки Сихів. Проте ця станція має велике значення для індустріальних перевезень. Тут в основному вивантажують вагони. Основні вантажі – металопродукція, металобрухт, щебінь, цемент. А також саме на цій ділянці відбуваються роз’їзди зустрічних поїздів, оскільки напрямок Львів – Чернівці є одноколійним.
Ростислав Кузик
Post a comment