Наступна зупинка – Личаків. Залізничні станції Львова

Стаття про станцію Личаків – перша з циклу “Залізничні станції Львова”

На початку ХХ століття, а саме у 1901 році, у Львові з’явився проект будівництва залізниці Персенівка – Підгайці. Проект передбачав відгалуження від існуючого сполучення між Львовом та Чернівцями в межах Персенівки.

Станція Личаків, 1929 рік

Сьогодні важко уявити собі поїзди, які курсують через Личаків, групи пасажирів, які напихаються в транспорт до вокзалу і туристів, що ходять околицями і розпитують місцевих, як потрапити на станцію Личаків.

Але на початку ХХ століття таке було можливим. Історія станції Личаків починалась наступним чином.

Львівський магістрат, який виступив одним із фундаторів проекту, запропонував свої умови, оскільки попередній проект не задовольняв магістрат, що турбувався про вигідну для міста і його жителів інфраструктуру. Персенівка в той час не входила до складу міста, тому умовою магістрату було те, що вокзал повинен входити в межі міста. Проект змінили: залізниця мала відходити від лінії Львів – Красне і серпантином лягти через Знесіння і Личаків.

Так все і сталось. В 1906 році було завершено будівництво приміщення вокзалу, а в 1909 році самої лінії Львів – Підгайці. Вокзал на Личакові був третім і місті після Головного і вокзалу на Підзамчі. Можна навіть сказати, що це був своєрідний аналог приміського вокзалу: поїзди дального сполучення, як відомо, туди не кусували. Станція Личаків була невеликою, локальною, збудованою в першу чергу для міщан. Далі колія пролягала через Винники, Перемишляни, Дунаїв, Бережани і завершувалась у Підгайцях.

Личаків, район рогатки. Праворуч – станція Личаків. Фото близько 1914 року. Джерело – http://photo-lviv.in.ua

На початку ХХ століття у Львові все ж була добре розвинена інфраструктура. Побудувати станцію – це ще не все. Потрібно було також придумати якесь сполучення з нею. 21 лютого 1914 року до вокзалу на Личакові підвели трамвайну колію. Трамвай маршруту “Н” курсував від Віденської кав’ярні (зараз – проспект Свободи), тобто із серця міста. Графік трамваю був побудований так, що він відправлявся за півгодини до відправлення кожного поїзда. Відповідно, аби знати графік руку трамваїв, потрібно було знати графік руху поїздів. Ідея з такою побудовою графіку може видаватись дивною, проте вона цілком себе виправдовує, адже це вигідно і зручно. Не потрібно було стояти і нервувати, через ймовірне запізнення на поїзд, очікуючи на трамвай, бо варто лише прийти до Віденської кав’ярні і за півгодини до відправлення вирушити трамваєм до дверей вокзалу.

Відкриття трамвайної колії до станції. Праворуч – вокзал. 1914 рік. Джерело – http://photo-lviv.in.ua

З 1925 року до станції почав курсувати трамвай №8. Спочатку кінцевою вісімки була рогатка на Городоцькій, потім – Богданівка.

Згодом, щоправда, колію перебудували: трамваї їздили не до вокзалу на Личакові, а до вулиці Пасічної. До 60-х років ХХ століття вулицею Мучною курсував вантажний трамвай до піщаного кар’єру, що, зрештою, вигідно для індустріального розвитку, але не для пасажирів. Можливо, така зміна руху трамваю була зумовлена тим, що в основному львів’яни користувались цим напрямком у вихідні та влітку, аби виїхати з міста на природу, і він був збитковим.

На жаль, станція на Личакові прослужила не надто довго. В 1944 році відступаючі німецькі армії знищили лінію на відрізку Підгайці – Винники як стратегічний об’єкт. Через військові дії також було знищено трамвайну колію, що вела до станції.

Станція з висоти. Наші дні.

Після війни станцію не стали відбудовувати. Станція втратила своє значення і ніхто не хотів вкладати в неї гроші. Колії залишились на поталу іржі та забуттю. Вокзальний будинок розквартирували, сьогодні він мало чим нагадує вокзал. Єдине, що може привернути увагу – металева конструкція на чолі будинку, на якій, як здається, висить маленький дзвін. Саме він в ті часи сповіщав про відправлення чи прибуття поїздів.

Приміщення вокзалу сьогодні. Лютий 2018

Поміж будинком вокзалу і сусіднім, новим приватним будинком можна побачити невелику втиснуту між огорожею і стіною стежку. Якщо пройти нею, можна вийти до колій. Вокзал в своїх межах обслуговував дві колії. Так вони сьогодні і лежать. Станція давно не функціонує.

В 1955 році вулицю, на якій стоїть будинок вокзалу, було названо на честь станції: “вулиця Станція Личаків”.

 

Ростислав Кузик

Facebook Comments

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

More Readings