Big Baby Tape vs Олексій Кручоних: чому реп пожирає поезію?

Хіп-хоп заволодів масовою культурою. Бог любить хіп-хоп. На виборах 2019 в Україні переможе хіп-хоп. Михайль Семенко був репером. Тарас Шевченко малював графіті. Віталій Кличко не змагався на рингу, це був танцювальний баттл. Я починаю рубрику, у якій допоможу вам інтегруватися в одну із найпотужніших субкультур сучасності.


 

І розпочну я із хлопачки із трьома платинами, 19-річного хаслера, з яким хоче побратися твоя сестра (або брат), новатором у реп-поетиці та звучанні, Big Baby Tape.

Єгор Ракітін запалив чарти ще у травні 2018, коли вийшов його спільний із Федуком сингл «Hustle Tales». Приємний трек із ненапряжним інструменталом:

 

«..Я считаю гуап, е-е
Counting длится нон-стоп, е-е
Под ремень запрятал Глок, е-е
Маски-шоу — это пулл-ап, е-е
Превратил твой трэп-хаус в чёртов haunted house…»

 

Картинки по запросу Big Baby Tape

Реп-ком’юніті одна із найвідкритіших, проте як і будь-якій культурі їй притаманні атрибути, без знання яких неможливо «ловити вайб». Хіп-хоп-жаргон серед них. Зазвичай він обтяжений американізмами й навмисно згрубілою лексикою, експресивний і напрочуд химерний у висловлюваннях. Я хочу продемонструвати у цьому уривку і його гангстеризм та урбанізм. Касета говорить тут про:

 

Гуап (англ. Guap) – велику пачку грошей.

Counting – підрахунок.

Глок – пістолет.

Пулл-ап (англ. pull up) – вилазка зі своїми хоумі районом у пошуках ворогів.

Треп-хаус – будинок, де відбуваються тусовки.

Haunted house – дім із привидами.

 

Єгор не обтяжує свій текст метафорикою і мовними фігурами. Проте чи можемо ми стверджувати, що така лірика не має мистецької цінності й це не тру-реп?

 

«Ми перші сказали, що для зображення нового і майбутнього

Потрібні цілковито нові слова і нове поєднання їх.»

А. Кручоних, 1913

 

Коли я чую нарікання на тексти нової школи , так званого масового репу, я завжди згадую поезію футуристів, бо певна, що вони зараз були б найуспішнішими МС. Фонемні ігри, глосолалії, потік свідомості. Хіба ньюскул-лірика не схожа на автоматичне письмо? І поки у соціальних мережах розбираються у тексті Великої Дитини Касети, не знаходячи там Оксіміронівщини і довгих рядків, мільйони людей качають головами під важкі біти Єгора Ракітіна і вигукують його вже культові, тричі платинові, зі студійного альбома  Dragonborn:

 

«Burr! Burr! Burr! Burr! Burr!   
Gucci Mane вышел (Gucci)       
У! У! У! У! У!

Dimebag вышел (Dimebag)
Э! Э! Э! Э! Э!
Вы все мыши (rats)
Я взял лут и вышел
Baby Tape, я Шишел-Мышел»

Картинки по запросу Алексе́й Елисе́евич Кручёных поэт

 

Пісня «Gimme the Loot» досі у топах. Що ж робить її такою унікальною для сотень тисяч людей? Бідність лірики, хороший продакшн, простота? Скоріше за все, це одна із важливих складових тру хіп-хопу – вона качає.

«Думка і мова не встигають за переживаннями натхнення, тому художник владний висловлюватися не лише загальною мовою (поняття), але й особистою (творець індивідуальний), і мовою, що не має певного значення, не застиглою, «заумною». Це програмова «Декларація слова як такого» 1913 року Олексія Кручоних, де вперше назагал прояснили термін «заумної» мови. «Загальна мова зв’язує, вільна допомагає висловитися повніше», – резюмує авангардист. А тепер порівняйте лірику Касети  із Ніною Хабіас 1922 року, що використала ті ж засоби у своєму вірші «Рабочему»:

 

Случал кронштейн с крышей

бицепс бараб брань

высоко забирает рыжий

седьмой плечом достать

облягнула стена щипцами

и нащуп пробковый лоб

оглоблей рука без рубахи

через солнце молотом бьет

Неологізми, що переходять у звуковий ряд, розірване слово, «заумна» мова. Фонетична краса понад усе, а вже тема, сенс, оповідь плентаються десь далеко… Мова майбутнього – смерть символізму? Поетику Кручоних визначають такі тези: «слово ширше за сенс», «для зображення нового і майбутнього потрібні нові слова і їх поєднання», «ірраціональне («заумне») нам також притаманне, як і розумне. Важлива нова форма і засоби, що відкриють новий зміст. А кому шукати нову форму, як не новій школі реперів? Порівняйте:

Кручоних поч. ХХ ст.

Дыр бул щил       

убещур

скум

вы со бу

р л эз

 

Картинки по запросу Алексе́й Елисе́евич Кручёных поэт

Big Baby Tape 2018 рік

У тебя есть сумка стиля, но она не та

Baby в теме, а ты просто в системе, бра

ПУМ ПУМ

ТУ ТУ ТУ

ГРРРРРР

 

Кручоних поч. ХХ ст.

железобетонные гири-дома тащут бросают меня ничком – объевшись в харчевне впотьмах плавно пляшу индюком

гремит разбитая машина как ослы на траве я скотина

палку приставил слоновый рог

не разберу никак сколько во мне ног

Big Baby Tape 2018 рік

Выше всех, салютую низам (низам)
Ведь Москва не верит моим слезам (no tears)
Не судите пацанов, а судите веса
Сим-сим сезам, бабки мутят чудеса

Плачут небеса, плачут небеса

Плачут небеса, boy, плачут небеса

Когда ребяток принимают мукора (пум-пум-пум)

 

Картинки по запросу baby tape

Авангардисти руйнували правила синтаксису та орфографії, раціональну логіку, зв’язність подій, возвеличували бунт, епатували проти звичних речей. І навіть з органічними у хіп-хопі нині, едлібами – унікальними вигуками МС, я вбачаю багато спільного у «заумній» поетиці. Це було не просте звуконаслідування, типу «му-му», «мур-мур», а органічні фонетичні сполуки, які були справжньою головоломкою. Пригадайте знамените скр-скр-скр репера Фараона, а тепер подивіться на найвідоміші «едліби» Кручоних:

 

Хо–бо–ро

Мо–чо–ро

Во–ро–мо

Жлыч

Картинки по запросу ctvtyrj

 

Чи є Тейп «будетлянином» свого часу? Ймовірно, що ні, бо й будетлян вже нема. Чи є Тейп авангардистом? Безумовно. Адже це і цінно у культурі – завжди прийде митець зі свіжим баченням і вчинить якщо не естетичну революцію, то невеличкий бунт (на платини три). Нова школа хіп-хопу – це великий експеримент зі звучанням, зважаючи й на слова. Завдання «заумної» мови – завжди давати незвичайний для певної мови звуковий ряд, освіжаючи слух і горло. Скіли вправного МС можемо сформувати таким же чином. Балансуючи між розумним і божевільним, між римою і ритмом, хіп-хоп музика все ще залишається панчем громадському смаку.

 

Понеділок

         Вівторок

              Середа

                   Четвер

                       П’ятниця

                            Субота

                               Неділя («Сім»)

Михайль Семенко

 

Я холодный, как сентябрь

(пр-пр-пр-пр)
Я холодный, как октябрь

(пр-пр-пр-пр)
Как ноябрь

(пр-пр)
Как декабрь

(пр-пр-пр-пр-пр-пр-р-р-а)

Big Baby Tape

 

Текст: Мирослава Наумова

Post a comment

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *