“Бе команда”. Як комуністи назвалися “Слугами народу” та випускали пропагандистську газету у Львові
“Зе команда” – не перші “Слуги Народу” в нашій історії. Точно так само себе позиціювали більшовики.
Радянська влада тільки прийшла на Західну Україну, тож потрібно було організувати газету з величезним тиражем, яка би швидко запудрювала людям мозок. Тому назва “Вільна Україна” ідеально підійшла. Ця газета була підконтрольним медіа львівського обласного та міського комітету Комуністичної партії більшовиків. Газета — була каналом комунікації між владою та населенням міста. Більшість матеріалів у ній — пропаганда, казочки та “історії успіху” радянської влади у Галичині.
Саме гасло “Вільна Україна” було просто чудовим для цільової аудиторії — українців, жителів міста й села, які мали рівень доходу нижче середнього й не могли заробляти більше, в роки, коли Галичина була в складі Польщі. Оскільки такої кількості українців у Львові та довколишніх селах вистачало, то назва газети “Вільна Україна”, й заголовки штибу “Слуга Народу” – ідеально “хавалися” незаможним, бідним читачем, а тому й мали успіх.
Ось вам газета “Вільна Україна” за 24 грудня 1939 року. Але є один момент. Більшовики дійсно називали себе “Слугами народу”. Це зафіксовано у пропагандистських листівка, які ми вам покажемо нижче. Але оцього номеру за грудень 1939 року – в архівах немає. принаймні про це пише дослідниця газети Ольга Палюх у статті: “ГАЗЕТА «ВІЛЬНА УКРАЇНА» (1939—1941 рр.) ЯК ВИДАВНИЧИЙ ПРОЕКТ”:
За “відсутністю архівних документів редакції газети «Вільна Україна»: її фонд Р 3219, що зберігається у Державному архіві Львівської області (далі — ДАЛО), містить лише накази та звіти за 1944— 1991 рр. й особові справи за 1947—1991 рр”. Хоча у складеній архівістом О. Олесь історичній довідці на цей фонд немає безпосередньої вказівки про втрату матеріалів за 1939—1941 рр. [22, c. 1—3], однак опрацювання справи 76 — документів про відзначення 30-річчя газети 1969 р. (редакція, розшукуючи своїх колишніх працівників, звернулася до інших видавництв з проханням відгукнутися тих, хто може надати інформацію про їхню долю) — дають підстави стверджувати про їх можливе знищення під час Другої світової війни”.
Тож це зображення де є Сталін та фраза “Слуга народу” цілком може бути фейком і скоріш так і є. Проте, той факт, що цей номер не знайшли, не означає, що його немає і що він знищений.
А плакати “Слуга народу” насправді були. Ось вони:
Голова інституту національної пам’яті Володимир В’ятрович казав:
“Ідеологічні коріння нової влади. Радянські виборчі плакати 1930-1940 років. Автор виразу – Йосиф Сталін: «депутат должен знать, что он слуга народа, его посланец в Верховный Совет”. 11 грудня 1937 року”.
А тепер цікаві факти.
Редакція газети розміщувалася на Площі Ринок, у будинку №10. Там де зараз “Копальня кави”. Пізніше радянські пропагандисти переїхали на вулицю Підвальну, 3.
У газеті працювали журналісти та інтелектуали доволі різних поглядів. Туди писав філософ Михайло Рудницький, автор дисертації «Іван Франко як письменник і критик», одним із найкрутіших дослідників Івана Франка в історії. Там працював Йосип Позичанюк — комсомолець із Київщини, якого відправили до Львова будувати комсомол, а він прочитав про ідеї ОУН та вступив до лав націоналістів. Пізніше воював за УПА, а загинув у боях з підрозділами НКВС. Карма.
Ну й звісно, там працювали віддані львівські комуністи, зокрема Ярослав Галан — письменник, що вигадував фейки про ОУН та УПА, написав статтю “Плюю на Папу”, в якій назвав Папу Римського алкоголіком.
Ось почитайте, що він писав та зацініть гумор:
13 июля 1949 года в моей жизни произошло знаменательное событие: папа Пий XII отлучил меня от церкви. Отлучил, как отлучают теленка от коровы. Без предупреждения.
Откровенно говоря, конфликт между нами начался довольно давно, примерно лет сорок назад, когда нынешний Пий XII был еще молодым попиком Пачелли, а на святом престоле сидел Пий X. Каждое воскресенье учитель водил нас парами в церковь монашеского ордена василиан, призывал любить императора Франца-Иосифа и ненавидеть “москалей”, которых, говорил он, надо уничтожать под корень. Однако, вместо того чтобы бить “москалей”, пан-отец с легкостью бил нас, школяров.
Однажды пан-отец спросил меня:
— Почему святого отца мы зовем Пием?
Я простодушно ответил:
— Потому что святой отец любит выпить.
Не успел я опомниться, как мой живот очутился на поповском колене, а священная розга высекла на моем теле десять заповедей. Господь не наделил меня смирением, и, очевидно, потому, вернувшись домой, я еще с порога крикнул матери:
— Плюю на папу!
Никто, кроме матери, этого не слыхал, но, видимо, вездесущий бог донес своему римскому наместнику, ибо с тех пор греко-католическая церковь начала против меня холодную войну. И не только против меня. Вскоре я убедился, что таких грешников немало. К ним в первую очередь принадлежали гимназисты, принимавшие участие в чествовании юбилея Ивана Франко. Для них учитель закона божьего придумал особое наказание: в самую жестокую жару сажал их на солнцепек. На протесты отвечал:
— А на концерте в честь Франко вы декламировали: “Мы стремимся к солнцу!”. Вот вам и солнце. Погрейтесь!.. По-настоящему мой конфликт со святым престолом обострился, когда я в минуту хорошего настроения в одном журнале назвал митрополита Шептицкого мутителем святой водички. Этот удар был для князя греко-католической церкви громом с ясного неба. Как раз в это время граф Шептицкий был увлечен папоугодным делом подготовки антисоветского крестового похода. Моя нетактичность вызвала понятное возмущение: поповны отвернулись от меня, а их отцы разорвали мою прямую связь с небесами, запретив пускать меня в церковь. После этого Шептицкий впал в черную меланхолию, и только приход Гитлера к власти поставил его снова на ноги.
Несколько лет назад умер монсиньор Ратти, то бишь Пий XI, и его место занял новый мой противник — Пий XII. Все знаки на небе и на земле показывали, что в лице этого Пия я буду иметь еще более заклятого врага, чем два предыдущих, с Бенедиктом XV включительно, ибо он был одним из крестных отцов “третьего рейха”, он толкал Гитлера на войну против СССР, по его требованию Пилсудский шел огнем и мечом против моих неуниатских земляков Холмщины и Волыни….
Як пише центр міської історії, газета досить активно інформувала про письменницьке життя Львова. Зокрема, відстежувала процес організації місцевого осередку Спілки радянських письменників України, вміщувала анонси про авторські зустрічі, вечори, лекції в самому Клубі письменників чи в інших установах, про приїзд відомих радянських літераторів, а також звіти про такого типу події — переважно стислі, з переліком учасників та виголошених тем. Багато уваги приділялося ювілейним заходам — за час першої радянської окупації Львова було відзначено цілу низку більш чи менш гучних літературних ювілеїв: 100-ліття від дня виходу друком “Кобзаря” Тараса Шевченка (квітень, 1940), 10-річчя від дня смерті Володимира Маяковського (квітень, 1940), 55-ліття літературної діяльності Ольги Кобилянської (листопад, 1940), 85-ліття від дня смерті Адама Міцкевича (листопад, 1940), 50-ліття від дня народження Павла Тичини (січень, 1941), 70-ліття від дня народження Лесі Українки (лютий, 1941). Газета подавала розлогі репортажі з урочистих заходів, що вміщували уривки виголошених промов. Відзначення ще одного ювілею мало відбутися у серпні 1941-го, а саме 85-річчя від дня народження Івана Франка. Підготовку до нього докладно висвітлювали вже від січня 1940 року, коли в Києві був створений ювілейний оргкомітет. Одним із головних заходів у рамках вшанування Франка була підготовка 25-томника його творів, розпочата 1940 року.
“Вільна Україна” писала й про такі ідеологічно вагомі заходи Спілки, як участь письменників у передвиборчій кампанії та підготовка святкувань першої річниці визволення Західної України, в рамках якої було заплановано створення колективної поеми “Щасливий рік”.
Post a comment