
Київські трамваї: старі фотографії
Ці фото з сайту “Пам’яті київських трамваїв” достатньо відомі в мережі, регулярно передруковуються у блогах тощо. Знімки зроблені трьома фанатами електротранспорту з Заходу – в 1950, 1976-78 і 1985 роках.
У травні 2012-го “Історична Правда” сфотографувала ті ж місця з того ж ракурсу.
Трамвай витворює цілковито новий вигляд міського ландшафту. Важко повірити, але столичний фунікулер, без якого дніпровські схили вже не уявити, спершу був усього лишень частиною трамвайного маршруту №15. Навіть талон окремий не треба було купувати – просто пересів на Боричевому Току – і все.
1959 рік. Початок вулиці Саксаганського. Вдалині будується цирк на площі Перемоги, на місці Євбазу. Трамвай №9, маршрут “Червона площа – Сталінка” (Контрактова – Голосіївська). Пізніше колії звідси заберуть на Жилянську, лінію скоротять до Московської, а в 1996-му дев’ятку ліквідують як клас.
1959. Контрактова площа, ще без метро. Трамваї №12 і 13. 12-ка досі ходить з Подолу через ліс у Пущу-Водицю (ця лісова колія згадується в “Білій гвардії” Булкагова). 13-ку забобонний Омельченко перейменував на 18-ку, цей номер досі курсує на вокзал.
1959. Вантажний вагон на нинішній Сагайдачного в тому місці, де вона виходить на Поштову площу. Рейки звідси зняли в 1970-их, коли будували синю гілку метро. Їх перенесли на сусідню Братську – тимчасово. Вони там лежить і досі, вже мертві, бо маршрути з Подолу на Лівий берег прикрили торік, з нагоди реконструкції моста Патона. Геть змінилася архітектура – нові будинки, нові проїзди.
1959. Розворот маршруту №1 на Софіївській, довкола Богдана Хмельницького. За 50 років дерев поменшало, зате додалися поверхи в будинках.
1959. Набережне шосе. Знято зі спорудженого в 1957-му пішохідного мосту. Лінія на Лівий берег лежить мертва, рейки іржавіють в очікуванні того, що буде на їхньому місці. З однакових деталей залишився хіба що подільський елеватор на горизонті, додалися Оболонь, Гаванський міст і недобудований міст нової лінії метро. Після побудови Канівського водосховища мілина пляжу на Трухановому острові зникла під водою.
1978 рік. Ріг Павлівської і Дмитрівської. Залишилася тільки гілка по Дмитрівській, на фото 2012-го року нею їде на вокзал з Подолу №18. Будинки залишилися ті ж.
1985. Верхній Вал, неподалік Житнього ринку. Видно напис “Комісійний” і трамвай №9. Дев’ятки вже не існує, але №18 і 14 тут іще ходять
Post a comment