Культура – бензин економіки. Як серіал “Гра в Кальмара” врятував Південну Корею в час пандемії

11 мільярдів доларів: стільки грошей для бюджету Південної Кореї приніс популярний серіал “Гра в Кальмара” та попгурт BTS.


Корея добре заробляє на експорті культури. Доходи від кіно та музики є більшими ніж прибутки від продажу косметики, холодильників, мікрохвильовок та фенів.

Як пише видання Bloomberg, прибутки від ігор, музики, фільмів та серіалів зросли на 6,3% у 2020 році та склали 10,8 мільярда доларів.

Особливо, корейці збагатилися на серіалі “Гра в кальмара”, який став найпопулярнішим на Netflix за всю історію платформи.

Немалу частину прибутків до бюджету країни згенерувала діяльність музичного гурту BTS.

Починаючи з 2016 компанія Netflix дала можливість південнокорейській індустрії розваг збагатитися на 4,7 мільярда доларів. 1,9 мільярда доларів заробили у кризовий 2020 рік.

Компанія створила в Кореї 16 тисяч робочих місць.

Тому, культура – це бензин, паливо для економіки. Україні варто задуматися над розвитком вітчизняного кіно та музики, аби заробляти на цьому й створювати нові робочі місця.

Це явище, коли культурний продукт стає вигідним, прибутковим та важливим для економіки – цілком відповідає ідеології журналу “Артефакт”. Ми стоїмо на позиціях, що історія, мистецтво та література мають бути сировиною, ґрунтом для створення нового продукту і цей продукт має позитивно змінювати наші місті й наші країни: давати нові робочі місця, розвивати економіку, бути цінністю для спільноти.

Культура, на наш погляд, це не просто мистецтво, кіно, музика, поезія. Культура – це є весь досвід, який накопичили люди. І от, сам процес передачі цього досвіду, цих знань, практичних вмінь, навичок – це і є культура. А мистецтво – це найвищий прояв культури, бо воно у художній, вигаданий спосіб, методом гри передає різний досвід, передає його не прямолінійно, не в лоб, а метафорами, епітетами – різними художніми засобами.

Тому з моменту створення “Артефакт” почав досліджувати, як і де історія та мистецтво стає оцим ґрунтом, оцією сировиною для нового продукту, для економіки, наших міст.

Серед українських міст, передовим у цьому сенсі був і залишається Львів. І показовим прикладом перетворення історії та мистецтва на новий продукт, який змінює економіка стала ресторація “Криївка”. Факти, міфи, естетику, історію Української повстанської армії (УПА) та Організації українських націоналістів (ОУН) втілили в інтер’єрі, ідеї та меню цього закладу. Він став дуже популярним, почав манити туристів з усіх куточків України та Європи. Згодом виникли інші заклади, які обігрували різні фрагменти львівської історії – “Дім легенд”, “Копальня кави”, “Фацет”.

Інші міста також використовують історію та мистецтво для розвитку місцевої економіки. Тернопіль активно проводить мистецький фестиваль “Ї“, головний український фестиваль альтернативної та рок-музики “Файне місто”.

У Полтаві є цікавий гастрономічний фестиваль “Полтавська галушка”.

У Харкові створили резиденцію “СЛОВО”, куди приїздять молоді та відомі літератури, пишуть нові тексти, потім їх видають.

Чернівці на ґрунті того, що у місті народився всесвітньовідомий поет Пауль Целан, вже понад 10 років проводять міжнародний поетичний фестиваль “Meridian Chernowitz”. На Буковину приїздять сучасні австрійські, німецькі, єврейські та англійські літератори, потім пишуть про Чернівці й місто звучить у Європі, приманюючи хоч і не велику, але все ж значущу для міста частину туристів.

Тому Україна має продовжувати вкладати в культуру, знімати своє кіно, підтримувати поетів, а головне – популяризувати історію. Бо справжнє мистецтво не можливе без досвіду попередніх поколінь, а їх досвід – у книгах, архівах, джерелах та документах. Ну, а це – робота для істориків.

Роман Коржик


Друзі! “Артефакт” – це незалежний журнал про культуру. Нас ніхто не фінансує. Тому підтримайте авторів. Тут посилання на платіж через монобанк. Дякуємо!

А це карта приватбанку:

4149 4991 1010 5317

А ще у нас є свій магазин крутих футболок на історичну та культурну тематику. Ви можете придбати футболку, светр чи горнятко й цим підтримати наш журнал!

 

 

Post a comment

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *