Чаушеску, Каддафі та Богдан Хмельницький. Чому варто йти на виставку “Солодка яма”
Галерея MASLO представляє персональну виставку Миколи Карабіновича “Солодка яма”. У фокусі художника ряд історичних персоналій, серед яких Ніколае Чаушеску, Енвер Ходжа, Муаммар Каддафі та Богдан Хмельницький.
Залучаючи примари диктаторів й політичних лідерів, Карабінович розглядає природу влади та акцентує драму моменту її втрати. Виставка конструює сцену для спекулятивного історичного багатоголосся, де окремі голоси владних фігур об’єднані спільним простором. Таке місце автор описує як “солодку яму” — засмоктуюче липке провалля, куди повалені ті, хто поступився спокусі владою.
Проект Карабіновича розгортається не тільки у просторі, але й у часі, оскільки звернення до епізодів різних епох підкреслює єдиний принцип нищення особистості політичної фігури непереборною силою влади. Втрата влади розглянута художником як невблаганний зеніт циклу володіння необмеженим впливом.
Ось що говорить сам художник:
Ця виставка присвячена історичним персонажам, які правили в різні часи. Це Каддафі, Енвер Ходжа, Ніколае Чаушеску, Богдан Хмельницький. Усі вони правителі, неоднозначні персоналії історії – люди влади з цікавими біографіями.
Я задумався над цими різними історіями і що є спільного між ними, якби вони були в одному місці. Яма – це образ такого місця. Мені цікаво, як ці люди, будучи при владі, не могли розійтися з нею. Як влада їх захоплювала і поміщала в яму.
Сучасний світ складний і тому форма складна подачі. Всі ці лідери презентовані в поетичному многоголосі. На екранах телевізорів по колу транслюються два відео. Перше відео – документальні кадри розстрілу євреїв румунською фашистською владою. На них накладена пісня про Румунію, в ній звучать слова: яка чудова ця країна і як добре в ній жити. Документальні кадри і пісня дають такий парадокс, шок-контент. Але завдяки цьому ти розумієш, те, про що неможливо говорити.
Кадри з останнього публічного виступу Чаушеску теж увійшли до експозиції. Зображення румунського диктатора, шапка, в якій він зазвичай виступав та запис фрагменту останньої промови продемонстрували на виставці.
Він був президентом Румунії, диктатором. У 1989 році він вийшов на площу, щоб виступити, але люди там зібрались протестувати. Вони не були готові його слухати, оскільки в країні буди важкі часи. Чаушеску, як завжди, розповідав про якісь досягнення, але люди почали свистіти і різко реагувати. Він не міг зрозуміти, чому його не слухають і вирішив, що це технічні проблеми з мікрофоном. Тому почав стукати по мікрофону і казати «алло-алло». Після цього виступу його заарештували і за кілька годин розстріляли, – говорить Микола Карабінович у коментарі виданню “Є”.
Микола Карабінович (р.н. 1988, Одеса, Україна) живе та працює у Генті (Бельгія) та Києві. Художник працює у різноманітних медіа, зокрема відео, звук, текст і перформанс. У 2017 році Карабінович був асистентом куратора 5-ї Одеської бієнале.
У 2018 році за роботу “Голос тонкої тиші” був нагороджений першою спеціальною премією PinchukArtCentre.
З 2019 року навчається в Higher Institute for Fine Arts (HISK) у Генті. Вибрані виставки: “From Sea to Sea”, Hit gallery, Bratislava, “Spring (Summer, Fall, Autumn) of Nations”, BWA, Tarnow, Poland, “Ain’t nobody’s business”, PinchukArtСentre, Kyiv, (2019) “The Human Condition, Jewish Museum and Tolerance Center, Moscow (2018).
Відкриття виставки відбулося 15.11 листопада. Вона триватиме до 18 грудня. Адреса:
Україна, м.Хмельницький, Старокостянтинівське шосе 20/3, Арт- центр MASLO.
Читайте більше цікавого у нашому телеграм-каналі: t.me/artefact_magazine
Новини культури, літератури, мистецтва та цікаві тексти з історії у нашому Facebook.
Підтримайте журнал “Артефакт”. Приват: 4149 4991 1010 5317 (Роман Грицун)
Post a comment