Чому варто відвідати виставковий проєкт Карла Звіринського “Ліс. Потойбічне”.

В оновленому артцентрі Павла Гудімова Я Галерея розпочався виставковий проєкт “Ліс. Потойбічне” про Карла Звіринського – трендсетера мистецького середовища Львова 60-80-х років. Новатор в мистецтві, теоретик та педагог, який організував альтернативну мистецьку школу – “Підпільну академію Звіринського”. Художник створив справжній простір свободи та експерименту для творчості в умовах ідеологічного тиску радянської системи. Учні цієї школи – видатні митці: Іван Марчук, Андрій Бокотей, Зеновій Флінта, Олег Мінько, Роман Петрук, Андрій Сагайдаковський та інші.



Проєкт «Ліс. Потойбічне» це діалог з дивовижним, непізнаним. Про це розповість авторське малярство, графіка, рисунки, серії художніх об’єктів, аплікації та колажі понад 100 робіт є експоновані вперше. Ключовою частиною проєкту стане представлення фотоархіву Звіринського близько 200 світлин з лісовими краєвидами та текстурами. Вони продемонструють особливості пошуку візуального мотиву одного з найбільш експериментальних художників свого часу.

Пригадую свої сильні враження, коли вперше побачив експериментальні твори Карла Звіринського 50-60-х років. Це були роботи періоду Хрущовської “відлиги”, часів, коли невеликий вітерець свободи наздоганяв актуальні тенденції в мистецтві, архітектурі, музиці й літературі. Тоді, коли інформація через “шпарини” почала просочуватись у радянський вакуум, художник створив з підручних матеріалів серії абстрактних творів-об’єктів.

 

 

В лісі. 1962. Полотно. Олія.

 

 

 

Для розуміння контексту важливо уявляти, як почувала себе творча інтелігенція Львова і які межі дозволеного були в ті часи. Митці мали передчувати, коли відкривались і закривались “вікна можливостей”. Потрібно було знати, як співіснувати з системою, не руйнуючи себе зсередини”, говорить куратор виставки Павло Гудімов.

 

 

Тема Лісу, його містичної краси та глибини, була однією з вирішальних для Карла Звіринського протягом всієї творчості. Сам художник писав:

 

Велику частину в моєму малярстві займає тема “лісу”, в різноманітних формах та проявах. Він виступає як жива істота, живе своїм внутрішнім життям. Пень його драма. Розщеплений, струхлявілий вмирає. Його зовнішність перевтілюється в нові форми. Кольори, в яких розкривається глибинне, досі не доступні для ока.

 

Ніч під Івана Купала. 1960-ті. Картон, олія.

Лаврівський ліс, 1970-ті.

Ми відкрили мистецький простір нового типу, де загадкові “кімнати” нових медіа та експериментів Карла Звіринського встановлюють  зв’язки з публічним виміром, архітектурою виставки, оригінальними деталями вистрою сецесійного інтер’єру. Ліс Звіринського це не лише метафора, але й та тема, з якої виникають нові способи мислення, формотворення, ідеї та містичні символи.

Команда проєкту:

 

Куратор –  Павло Гудімов

Дослідження – Христина Звіринська-Чабан

Робота з фотоархівом – Роман Метельський

Координаторка – Анна Гудімова

Тексти – Павло Гудімов, Наталія Туліна-Маруняк, Марина Богуш

Дизайн – Катерина Большакова

Архітектура –  Павло Гудімов, Анна Войтович

Комунікації – Світлана Велеган

Фотограф – Тарас Гіпп

Про оновлений простір артцентру Павла Гудімова Я Галерея

 

Артцентр Павла Гудімова Я Галерея Львів запрошує до оновленого простору в розкішній будівлі, яка споруджена у 1905-1906 рр. за проєктом відомого архітектора Владислава Садловського. Відвідувачів зустрічатимуть відреставровані інтер’єри – автентична ліпнина, колекція пічок і меблів, відновлені ґрати вхідних дверей та балконів, експресивні композиції з жіночою головою посеред каштанових гілок зі збереженим первісним зеленим пофарбуванням. Орнаментальний мотив каштанових гілок з плодами, що продовжений у ліпному декорі стін вестибюлю. Все це формуватиме особливу атмосферу для сприймання творів сучасного мистецтва, яка працює на контрасті історичної та сучасної естетики. 

 

Facebook Comments

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

More Readings